FELSŐ TAGOZATOS KATEGÓRIA NYERTESEI
I. HELYEZETT
Alkotó neve: Gáspár Boldizsár, 14 éves
Korcsoport: felső tagozat
Iskola: Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Pályamű címe: „Nejlonzacskóval álcázta magát Robi, a ceredi kocsma tolvaj…”
Technika: grafit, színes ceruza
Kifejtés:
Szőnyi István: Asztal körül című művét használtam fel. Meghagytam a kép eredeti koncepcióját, de új értelmezésbe helyeztem. Kortárs megközelítéssel ábrázolom az asztalnál ülő szereplőket.
A változtatásaim egy részének az a célja, hogy modern időbe helyezzem a képet. Másrészt arra utalok, hogy a mai világban az emberek érdeklődése egyre inkább a felületes, felszínes és közönséges dolgok irányába tolódott el.
II. HELYEZETT
Alkotó neve: Herman Janka, 12 éves
Korcsoport: felső tagozat
Iskola: Kispesti Erkel Ferenc Általános Iskola
Pályamű címe: Merülés
Technika: akvarell
Gondolat:
Egy rossz gondolat, ami a mocsárrá változik körülöttem. Lehúz és megfolyt. Ez jutott eszembe, amikor festettem. Azért cigizik a lány, mert apukám is cigizik, és nem szeretem. A füst is folyt.
III. HELYEZETT
Alkotó neve: Szalma Zoé Diána, 11 éves
Korcsoport: felső tagozat
Iskola: IX. Kerületi Molnár Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Technika: porpasztell
Pályamű címe: Másik világ
Gondolat:
„Az én képemen egy olyan jelenetet próbáltam megmutatni, ami a valóságtól 99,9%-ban eltér. Egy lány átlép az ajtón és már egy másik világba vezeti jövőjét. Valószínűleg élete hátra lévő részét egyedül fogja leélni, mivel az ajtó, amin átjött kezdett eltűnni.”
IV. HELYEZETT
Alkotó neve: Kovács Szonja, 13 éves
Korcsoport: felső tagozat
Iskola: Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Kép címe: Kártyázó hármas
Technika: vegyes technika-gouache, színes ceruza
Mit jelképez, hogyan használtam a művet: Szőnyi István Ebéd az apai háznál művét használtam fel inspirációnak. A színeket és a kompozíciót emeltem át a festményembe. Próbáltam egy kis rejtélyt belevinni, mivel nem tudjuk kik a szereplők és azt se, hogy hol vannak, ezért nekem titokzatos jellege van. A középen lévő nagy asztalnál egy figyelemfelkeltő színt használtam.
V. HELYEZETT
Alkotó neve: Marafkó Zorka
Korcsoport: felső tagozat
Iskola: Nagymarosi Kittenberger Kálmán Általános Iskola és AMI
Kép címe: Tehenek a víz tükrén
Technika: Tempera tükörre
Leírás: Az ihletet adó mű Szőnyi István: Tehenek a vízben című alkotása. Arra gondoltam, hogy ahogyan az eredeti műben az ég és a víz összeér azt a hatást próbálom meg a tükröződést kihasználva alapként tükröt használva elérni. Így az eredeti kép, a saját alkotói attitűd és a jelen realitása találkozhat ebben az általam létrehozott parafrázisban. Ha a képet magam elé tartam úgy én, ha pedig az eredeti festmény elé úgy az tükröződik vissza, így a képem különböző környezetbe helyezve más más képet, más más jelentést hordozhat.
KÖZÉPISKOLÁS KATEGÓRIA NYERTESEI
I. HELYEZETT
Alkotó neve: ShirotoHaruka 17 éves
Korcsoport: középiskolás
Iskola: Váci Piarista Gimnázium
Pályamű címe: „A boldogság padja”
Technika: akvarell és akril
Műleírás:
„Amikor először megláttam ezt a festményt, egyből magához vonzott a gyönyörű színhasználata és az ősz képe. Szőnyi István élete és a kép elemzése miatt úgy döntöttem, hogy egy nőt és egy férfit ábrázolok a „boldogság padján” találkozni. Ezért, hogy egy barátságos és boldog atmoszférát fejezzek ki, vízfesték és akrilfesték keverékével festettem egy fehér alapra. Egy dolog, amit szeretnék kiemelni – az a meleg színek és hogy legyen benne olyan szín, ami eltér az eredeti színvilágtól – hogy ezzel is kifejezzem az emberek melegségét, de megtartva az eredeti kép hangulatát.”
II. HELYEZETT
Alkotó neve: Tóth-Hibó Szonja, 16 éves
Korcsoport: középiskolás
Iskola: Váci Piarista Gimnázium
Pályamű címe: Emlékek folyója
(Parafrázis Szőnyi István: Öreg révész című festményéhez)
Technika: Montázs technika akvarellel
Műleírás:
Az öreg bácsi testtartása a múltba révedést juttatta az eszembe. Mint amikor az idősek elmerülnek a régi idők emlékeiben. A barnás, fakó színekkel ezt a régies, melankolikus hangulatot akartam érzékeltetni, kicsit hasonlóan a régi, megbarnult fényképekhez. A nagy, terebélyes fa is a megélt hosszú életet szimbolizálja.
III. HELYEZETT
Alkotó neve: Cseh András, 19 éves
Korcsoport: középiskolás
Iskola: Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola
Pályamű címe: Mostanában
Technika: fénykép, digitális átdolgozás
Műleírás:
A kép reflektál Az asztal körül című festményre azzal, hogy bemutatja, hogy is nézne ki a képen szereplő család napjainkban. az okostelefon térnyerésével hogyan digitalizálódnak a mindennapjaink és azt, hogy a telefonunkból hasonlóképen fogyasztjuk az internetet, mint a pohárból a vizet, ezért a különböző tárgyakat a három karakter kezében telefonra cseréltem ezzel bemutatva azt, hogy menyi dolgot képes lecserélni egy telefon. Ezt a fajta digitalizációt a kép elkészülési módja is bemutatja mivel a festéket, ecsetet lecserélte digitális képszerkesztés. A realistább stílust pedig felváltotta az absztrakt egyszerűbbnek ható, de érthetetlenebb, átláthatatlanabb hangvétel, mely szintén a mindennapi tárgyak egybe olvadását mutatja be. Ez a fajta változás lehet, hogy sok mindent egy fedél alá hozott. De vajon könnyebb-e mozogni abban az óriási kupiban, amit okozott?
IV. HELYEZETT
Alkotó neve: Plette Gyöngyi, 16 éves
Korcsoport: középiskolás
Iskola: Váci Piarista Gimnázium
Pályamű címe: „Zebegényi történet”
Technika: tempera
Műleírás:
„Első ránézésre a kép nagyon sötétnek és színtelennek tűnt, de kezdtem észrevenni a benne rejlő színeket. Így azt gondoltam, miért nem erősítem fel a színeit? Úgyhogy a kép színeit változtattam, inkább erősítettem, világosítottam. Így kicsit élénkebb színekkel megfestve megváltozott az egész kép kisugárzása.”
V. HELYEZETT
Alkotó neve: Balogh Gerda Csenge, 17 éves
Korcsoport: középiskolás
Iskola: Karinthy Frigyes Gimnázium
Technika: vegyes (akvarell, tempera, tűfilc)
Műleírás:
Szőnyi István Fázó Kislány c. művét választottam, amelyen gyermekét ábrázolja. A képen látható Zsuzsi 1924-ben született, a két világháború között, és csupán 15 éves volt a második világháború kirobbanásakor. Ezzel a parafrázissal a gyermekkor elvesztését hangsúlyoznám ki, és a felnőtté válás kényszerét, amit a korszak megkövetelt.
Ami talán elsőre feltűnik, hogy a kislánynak nincs arca, ez az elidegenedést jelenti. A társadalomtól való elszakadást és rémültséget, amit a háború vált ki belőle. Az árnyékok/füst, a „kinti” világot, a csatateret és magát a háborút szimbolizálja, amik beszivárognak a résnyire nyitott ajtón keresztül, mely a családi otthonba vezet. A meleg színekkel megfestett ajtó nyújtja a biztonságot, a gyermekkori idillt bár az sem tudja megvédeni a kislányt teljes mértékben a valóságtól (kinn zajló háború, válság), amit a rés jelképez. Míg Zsuzsa és az ajtó melegebb árnyalatokba vannak burkolózva, a háttér fekete fehér. Ez a kontraszt világít rá a rideg valóság és gyermek lelke közötti különbségekre. Míg az előbbi zord és lelketlen, utóbbi egy harmonikus képet akar festeni a világról.
I. HELYEZETT
Alkotó neve: Farkas Dávid, 11 éves
Korcsoport: felső tagozat
Pályamű címe: Esti vonat
Technika: videó-grafika
Műleírás:
Cegléden nemrégiben volt Szőnyi kiállítás, amit több diákcsoporttal is megtekintettünk. Dávid érdeklődve hallgatta Szőnyi élettörténetét, többek közt tanári munkássággát és az emiatt rengetegszer megtett vonat utat Budapest és Zebegény közt. Közös pont bennük a vonatozás élményének megragadása, az utazás során feltáruló látvány, a pillanat és a hangulat érzékelése, visszaadása.
Dávid elsősorban rajzolni szeret, ezért választotta a vázlatos ceruzatechnikát a természeti és épített környezet bemutatására.
2021 © Minden jog fenntartva! | www.szonyimuzeum.hu – www.zebegeny.hu