In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player
Aktuális időszaki kiállítások

Jeges Ernő – Vázaltok és grafikák

Megnyitó:
2017. június 3.

Megtekinthető:
2017. augusztus 27.

Bővebben...

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

 

Időszaki kiállítótermek

A ház hajdani mellékhelyiségei, a konyha, a kamrák helyén alakították ki az időszaki termeket, ahol változatos kiállításokon folyamatosan tárják a nézők elé a múzeum igen gazdag grafikai anyagát, rézkarcokat, egyedi rajzokat, gouache-okat, akvarelleket.
Szinte minden évben sor kerül magángyűjtőktől kölcsönzött kollekciók bemutatására. A múzeum feladatának tekinti a teljes Szőnyi-oeuvre felkutatását, publikálását.
A zebegényi művészkolónia címmel Szőnyi Zebegényben járt művészbarátait ismerhetik meg a nézők, egy-egy tárlat erejéig. 1928 és 1942 között nyaranta több festő látogatott ki a Dunakanyarban fekvő faluba. Szőnyi körül valóságos kis művészkolónia alakult ki. Közülük a leghíresebbek: Aba Novák Vilmos, Berény Róbert, Bernáth Aurél, Elekfy Jenő, Szobotka Imre, Vass Elemér.
A „Tisztelet a Mesternek”sorozat tárlatain Szőnyi István egykori tanítványai mutatkoznak be egyéni kiállítások keretében.

Időszaki kilállítások 2009-ben. | Időszaki kilállítások 2010-ben.| Időszaki kilállítások 2011-ben.
Időszaki kiállítások 2012-ben. | Időszaki kiállítások 2013-ban. | Időszaki kiállítások 2014-ben.
Időszaki kiállítások 2015-ben. | Időszaki kiállítások 2016-ban.


Időszaki kiállítások 2017-ben.

Június 3. - Augusztus 27.:
Jeges Ernő – Vázlatok és grafikák
Válogatás a művész magángyűjteményben lévő alkotásaiból.
 
Az 1920-as évek magyar művészetének meghatározó vonulata, Szőnyi Istvánnak és körének neoklasszicista festészete. Hatásuk alól a pár évvel fiatalabb művészgeneráció sem vonhatta ki magát, közéjük tartozott Jeges Ernő is.
Jeges Ernő festészetében a nagybányai tradíció lírai festőisége, az új természetlátás jegyei figyelhetők meg. Hátat fordítva a nagyvárosnak, kortársaihoz hasonlóan művészetének inspirációs forrását és helyszínét vidéken találta meg.
Az életművében kezdetben kisebb számban megtalálható tájkép műfaja a Párizs melletti Barbizonban tett kirándulások és munka után kap egyre nagyobb hangsúlyt festészetében.
1922-1924 közötti franciaországi tanulmányútja során jut el a francia fővárosba. Ebből az időszakából valók a kiállításon is látható, úti jegyzetnek is értelmezhető könnyed diófapác rajzokból álló sorozat néhány darabja is.
Szentendrén továbbra is jelentős szerepet kapott életművében a tájkép, melyeken hétköznapi jelenetek, munkaábrázolások is felbukkannak. Itt a művésztelep alapítóival együtt további erős impulzusokat adó tájélményben részesült. 
1931-től három évig állami ösztöndíjasként Rómában dolgozott. Ez az utazás újabb hatással gazdagítja tájszemléletét. A kiállításon is látható akvarelleket nézve, az olasz táj, az eddig megismerttől eltérő fény- és színhatások ihlető ereje egyértelmű.1945 utáni munkáiból a főváros ostroma idején, illetve utána készült romképeket tekinthetik meg a látogatók.
A tájképei mellett grafikái, önarcképei, valamint nagy kompozíciókhoz készült vázlatai is szerepelnek.
 
A kiállítás nem csupán Jeges Ernő művészetének egy részletét kívánja bemutatni, hanem arra is rávilágít, hogy Szőnyi István a húszas években közvetlen tanítványain kívül, milyen nagy hatást gyakorolt korának művészetére, beleértve a fiatalabb művészgenerációt.
Jeges Ernő nem csupán a közös művészi felfogásban osztozott a mesterrel, hanem barátság is összekötötte őket.
Ismeretségük már főiskolás korukban kezdődött, majd levelezés formájában tartották a kapcsolatot.
Jeges Ernő Aba-Novák Vilmossal az 1925-ös év legelején látogatják meg Szőnyi Istvánt Zebegényben. A találkozást szerencsére egy fotó is megörökítette az utókornak.